• 5 maja | piatek | godz. 19:00
  • 6 maja | sobota | godz. 19:00

Będzie to opowieść trzech Pierrotów, którzy uciekając od opresyjnej rzeczywistości biurowej, podążają za zgiełkiem wojny, przygotowując widowiska grane w garnizonach dla rozrywki żołnierzy. Nad ich głowami świszczą kule, niedaleko eksplodują bomby, a oni wyciągają swój przenośny teatrzyk. Ich opowieści są tylko przystankiem w wiecznej wędrówce przez zgliszcza, śmietniska i biurowce wszędzie tam, gdzie tlą się konflikty zbrojne.

Spektakl w reżyserii Tomasza Kaczorowskiego inspirowany jest opowiadaniami Jerzego Afanasjewa „Gnom na śmietniku świata”, „Każdy człowiek ma swój cień” i „Cień czasu” – najbardziej reprezentatywnymi dla literackiego zjawiska „afanasjewów”. Dla reżysera to kolejne spotkanie z twórczością zapomnianego sopockiego artysty po pracy naukowej nad działalnością Cyrku Rodziny Afanasjeff na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, warsztatach z pensjonariuszami Domu Pomocy Społecznej w Sopocie, których efektem był spektakl „Biurowiec Afanasjewa” oraz po przygotowaniu autorskiego słuchowiska „Poczta Afanasjewa” w ramach stypendium artystycznego Miasta Sopotu.

Premiera spektaklu w koprodukcji Teatru Miniatura i Teatru na Plaży jest jednym z elementów programu Sopockiej Majówki, który w tym roku dedykowany jest postaci Jerzego Afanasjewa. Spektakl powstał przy wsparciu Miasta Sopotu.

chimery

Twórcy

Chimery Afanasjewa
z inspiracji opowiadaniami Jerzego Afanasjewa „Gnom na śmietniku świata”, „Każdy człowiek ma swój cień” i „Cień czasu”
scenariusz, reżyseria i opracowanie dźwiękowe: Tomasz Kaczorowski
dramaturgia: Mariusz Babicki
scenografia i kostiumy: Agnieszka Wielewska
obsada: Edyta Janusz-Ehrlich, Jacek Gierczak, Wojciech Stachura
światło, dźwięk i technika: Ryszard Siwy i Piotr Kądziela
projekt plakatu i programu: Anna Witkowska
foto/video: Jacek Szycht
produkcja: Teatr na Plaży i Teatr Miniatura
Prapremiera: 1 maja 2016
Czas trwania: ok. 50 min

Bilety

Wejście bezpłatne
Odbiór wejściówek w kasie teatru w dniu wydarzenia:
5 maja godz. 18.00 -18.55
6 maja godz. 18.00 – 18.55

O artystach

Tomasz Kaczorowski – scenariusz i reżyseria

Rocznik 1992, pochodzi z Sopotu. Absolwent Wiedzy o Teatrze na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, student reżyserii w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie na Wydziale Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku. Współpracował z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie i gazetą teatralną „Didaskalia”. Brał udział w wykładach, warsztatach i konferencjach w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu w ramach Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań. W kwietniu 2012 roku wyreżyserował słuchowisko według „Jestem zabójcą” Aleksandra Fredry, którego premiera odbyła się na antenie radia eLO RMF. 12 października 2012 roku odbyła się światowa prapremiera „Fausta” Leszka Kołakowskiego w jego reżyserii, przygotowana razem ze studentami Wydziału Polonistyki UJ. Brał udział w warsztatach dramatopisarskich prowadzonych przez Nikołaja Koladę w Krakowie (X 2011). Swoje doświadczenie w zakresie praktyki scenicznej zbierał jako asystent reżyserów: przy projekcie „Anonimowi Żydzi Polscy, czyli Rodziny, których nie ma” Michała Pabiana i Wojtka Klemma na festiwalu SOPOT NON-FICTION, przy spektaklu „Na Boga!” Jarosława Murawskiego w reżyserii Marcina Libera (premiera 20 kwietnia 2013 roku w Teatrze Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu) oraz przy spektaklu „Kazimierzu i Karolinie” Ödöna von Horváha w reżyserii Wojtka Klemma (premiera 21 września 2013 roku w Lubuskim Teatrze im. Leona Kruczkowskiego w Zielonej Górze); przy międzynarodowym projekcie i spektaklu “Blue Planet” realizowanym przez Miejski Teatr Miniatura w Gdańsku we współpracy z Islandzkim Stowarzyszeniem Teatrów Niezależnych, w reżyserii Erlinga Johannessona (premiera 17 maja 2014 roku w Miejskim Teatrze Miniatura w Gdańsku); przy projekcie Piotra Ratajczaka i Iwony Nowackiej “Uchodźcy-Przychodźcy” w ramach rezydencji artystycznej na festiwalu SOPOT NON-FICTION (VIII-IX 2014) oraz przy „Akropolis” Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Anny Augustynowicz (premiera 20 marca 2015) w Teatrze Współczesnym w Szczecinie, gdzie również był konsultantem działań edukacyjnych teatru w ramach projektu „Klasyka Żywa” oraz autorem scenariuszy lekcji dla szkół. W listopadzie 2013 roku odbył staż w Teatrze Polskiego Radia, w ramach którego brał udział w nagraniach słuchowisk: Piotra Cieplaka, Waldemara Modestowicza i Wojciecha Markiewicza. Jest dwukrotnym stypendystą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia naukowe i artystyczne (2013/2014 i 2014/2015). W sierpniu 2014 roku brał udział w Międzynarodowym Campusie w ramach festiwalu RUHR TRIENNALE w Niemczech, podczas którego uczestniczył w warsztatach scenograficznych prowadzonych przez Thomasa Dreissigackera w przestrzeniach postindustrialnych Zagłębia Ruhry. We współpracy z Fundacją Dla Sztuki Ars Longa i prowadzonym przez nią wydawnictwem Miasto Nocą stworzył publikację książki popularnonaukowej „Polskie granie” (rola: autor artykułów i redaktor tomu), będącej podsumowanie 2013 roku w polskim teatrze w formie rankingu 10 najważniejszych polskich reżyserów (publikacja: grudzień 2014, ISBN: 978-83-63082-02-4). W październiku 2014 roku zrealizował słuchowisko “Runaway” pod opieką artystyczną Mileny Kipfmuller w ramach warsztatów radiowych na Krakowskich Reminiscencjach Teatralnych. Wyreżyserował czytanie performatywne dramatu „Koci koci łapci” M. Babickiego i P. Niewiadomego w gdańskim klubie Żak, w ramach cyklu PC DRAMA (obsada: Katarzyna Dałek, Katarzyna Figura, Wojciech Jaworski, Krzysztof Matuszewski, Robert Ninkiewicz, Cezary Rybiński, Florian Staniewski, Marek Tynda). Prowadził warsztaty teatralne w Klubie Delta szczecińskiego Domu Kultury w Dąbiu i dla pensjonariuszy Domu Pomocy Społecznej w Sopocie, który osią była twórczość Jerzego Afanasjewa, zakończonych powstaniem spektaklu „Biurowiec Afanasjewa” (26.06.2015). W październiku zadebiutował jako reżyser i autor scenariusza na deskach teatru instytucjonalnego w Szczecinie w Teatrze Współczesnym („Trollgatan. Ulica Trolli”). W listopadzie 2015 odbyła się premiera słuchowiska „Poczta Afanasjewa” w ramach stypendium Miasta Sopotu dla twórców kultury.

Agnieszka Wielewska – scenografia

Rocznik 1992, pochodzi z Gdańska. Przez dwa lata studiowała Malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Obecnie kontynuuje studia na czwartym roku na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni malarskiej prof. Adama Brinckena. W roku 2013/1014 studiowała Historię Sztuki na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Jagiellońskiego. Stypendystka Marszałka Województwa Pomorskiego i Rektora ASP w Krakowie. Poza malarstwem zajmuje się animacją, scenografią i plakatem. W latach 2012/2013 i  2013/2014  brała udział w wykładach, warsztatach i konferencjach w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu w ramach Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań. Od 2011 roku współpracuje z Wydziałem Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego, dla którego wykonuje plakaty do naukowego czasopisma „Jednak Książki. Gdańskie Czasopismo Humanistyczne” (ISSN 2353-4699). W IV 2012 – VI 2013  współpracowała ze studentem Realizacji obrazu filmowego i telewizyjnego na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Łukaszem Baką, przy realizacji etiudy dyplomowej „Niepewne orbity” w technice 3D (autorstwo storyboardów, scenografii, kostiumów). Film był prezentowany na 3D Film Festival in Los Angeles, native 3D shorts competition (IX 2013) oraz na 21. Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych CAMERIMAGE w Bydgoszczy (XI 2013). W 2014 roku odbyła dwukrotny staż w Krakowskim Zakładzie Witrażu S. G. Żeleński i w tamtejszym Muzeum Witrażu. Jej obrazy i projekty brały udział w licznych wystawach: dwukrotnie w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego w Warszawie (XII 2014 – V 2015, XII 2015 – II 2016); w krakowskiej herbaciarni „Nie lubię poniedziałków” (III-V 2015); w Kazimierskim Ośrodku Kultury, Promocji i Turystyki (IV 2015); w Galerii Promocyjnej krakowskiej ASP (finał „Konkursu na Dzieło”, IV-V 2015); w Galerii Wzgórze w Bielsku Białej (V 2015); na wystawie „Olśnienia” w auli Uniwersytetu Papieskiego w ramach Festiwalu Nauki w Krakowie (V-VI 2015), w Galerii Sztuki Stalowa w Warszawie (I-II 2016). Od 2012 roku współpracuje z Tomaszem Kaczorowskim: zaprojektowała plakat do spektaklu studenckiego „Faust” Leszka Kołakowskiego; następnie okładkę książki „Polskie Granie” (ISBN: 978-83-63082-02-4); przygotowała opracowanie multimedialne przy produkcji czytania performatywnego „Koci koci łapci” M. Babickiego, P. Niewiadomego (w ramach projektu PC DRAMA, Klub Żak, 25 V 2015); odpowiadała za scenografię, plakat i autorskie przygotowanie warsztatów z seniorami w Domu Pomocy Społecznej w Sopocie („Biurowiec Afanasjewa”, 26 VI 2015); odpowiadała za scenografię, kostiumy i plakat do autorskiego spektaklu Tomasza Kaczorowskiego „Trollgatan. Ulica Trolli” w szczecińskim Teatrze Współczesnym w ramach projektu kuratorskiego Piotra Ratajczaka PIKSELOZA ( premiera 24 X 2015), współpracowała przy realizacji i wykonała plakat do słuchowiska „Poczta Afanasjewa” (projekt zrealizowany z udziałem finansowym Gminy Miasta Sopot, premiera 8 XI 2015 w kawiarni artystycznej Młody Byron w Sopocie, następnie zaproszenie na Festiwal Młodej Ambitnej Literatury Trójmiasta (MALT) 2015).

Mariusz Babicki – dramaturgia

Rocznik 1990. Studiował na Akademii Teatralnej w Warszawie na wydziale aktorskim. Stypendysta krakowskiej, prywatnej szkoły teatralnej SPOT. Uczestnik Szkoły Dramatu Artura Pałygi (Teatr Polski w Bydgoszczy). Absolwent Wiedzy o Teatrze na Uniwersytecie Gdańskim. Współzałożyciel trójmiejskiej Grupy A.TAK! Autor sztuk pisanych wspólnie z Pawłem Niewiadomym: „Odysseus Geron” (półfinał Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, realizacja słuchowiska w Radiu Gdańsk, nagroda publiczności na Festiwalu Dwa Teatry 2015), „Koci koci łapci” (półfinał Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, czytanie podczas Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy, na PC Dramie w Klubie Żak oraz podczas Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie). Jego jednoaktówka „W poszukiwaniu Damy Pik” znalazła się w finale konkursu Och Teatru. Jako autor adaptacji i dramaturg współpracował przy spektaklach  „Godzina szczęścia” (reż. D. Saulski, Ratusz Miejski w Ornecie, 2014),  „Hotel Kijów” (reż. J. Berłowska, Teatr Barakah w Krakowie, 2015), „Wyprawa czarownic” (reż. J. Berłowska, Teatr im. C.K. Norwida w Jeleniej Górze, 2015), „Trollgatan. Ulica Trolli” (reż. T. Kaczorowski, Teatr Współczesny w Szczecinie, 2015). Jako reżyser zrealizował spektakl „Spotkanie z Autorem” (Sopocka Scena Off de BICZ, 2012) i „Potok” (Teatr w Oknie, 2015). Asystent reżysera Adama Nalepy przy spektaklu „Faraon” w Teatrze Wybrzeże w 2015 r.

Spektakl bierze udział w II edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”.

klasyka_zywa_logo1-it_logo

mkidn-01_greyscale