Repertuar

Cze
7
nie
2020
Ginczanka. Przepis na prostotę życia
Cze 7@18:00
Ginczanka. Przepis na prostotę życia

Udało się wracamy na scenę 7 czerwca – jaka to wielka radość!

Na pierwsze spotkanie z naszą niezastąpioną widownią wybraliśmy nasz najnowszy spektakl „Ginczanka. Przepis na prostotę życia” w reżyserii Anny Gryszkówny a w wykonaniu Agnieszka Przepiorska Frankiewicz 🙂

Pierwotnie to wydarzenie miało się odbyć w dniach 3 i 4 kwietnia, następnie przenieśliśmy je na 6 czerwca a ostatecznie odbędzie się w najbliższą niedzielę 7 czerwca o godz. 18.00.

Spektakl odbędzie się wg nowych wytycznych Rządu RP.

Spektakl „GINCZANKA przepis na prostotę życia” w reżyserii Anny Gryszkówny, realizowany był w koprodukcji z Teatr Łaźnia Nowa z Krakowa. Historię Zuzanny Ginczanki opowiada Agnieszka Przepiórska.

Sopocka premiera odbyła się w dniach 8-9 lutego 2020, natomiast krakowska odbędzie się w dniach 6 – 8 marca.

Jak opowiedzieć 27 lat w ciągu godziny? Co i dlaczego jest najważniejsze? Poezja, dzieciństwo, przyjaźń, miłość, kariera, sława, a może śmierć?

Była piękna, utalentowana i podziwiana. „Tuwim w spódnicy”. „Gwiazda Syjonu”, „Królowa Złego Wyglądu”. „Murzynka z Równego”. „Rachela z Wesela Wyspiańskiego”. Żydówka, Rosjanka, Cyganka czy jednak Polka?

Chciała być Polką i do tej wyśnionej, wymarzonej Polski całe życie ją ciągnęło. Do języka, ludzi, książek i miejsc. Nawet wtedy gdy jako studentka musiała poddać się hańbiącemu gettu ławkowemu, w samym centrum ukochanej ojczyzny.

Zuzanna Ginczanka (właściwie Sara Polina Gincburg) jako poetka, również nie miała łatwo. Skamandryci, przecież to forma męska, męska zabawa, męskie rymy, męskie scenariusze. Mężczyźni widzieli w niej trofeum, ciało, dziewczynę, z którą warto się pokazać ale nie koniecznie dyskutować.

W 1934 roku jej wiersz Gramatyka został wyróżniony na Turnieju Młodych Poetów ogłoszonym przez „Wiadomości Literackie”. Studiowała pedagogikę na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Warszawskiego, aktywnie uczestniczyła w życiu literackim i towarzyskim. Przyjaźniła się z Julianem Tuwimem i Witoldem Gombrowiczem. Publikowała w „Wiadomościach Literackich”, „Skamandrze” i „Szpilkach”. W 1936 wydała swój jedyny tomik poezji – O centaurach.

Przez ostatni rok życia w Krakowie nie wychodziła z mieszkania, jej „ormiańskie papiery” wydawały się jej zbyt słabe. Jesienią 1944 aresztowało ją gestapo. Została rozstrzelana na dziedzińcu więzienia przy Montelupich, zaledwie kilka tygodni przed wejściem do Krakowa Armii Czerwonej.

Jako mała dziewczynka Zuzanna, zwana przez babcię Sanoczką klęczała przebrana za anioła, w sklepie w Równem. Żywa reklama zbliżających się świąt. Może więc jej życie, to życia anioła, zesłanego w złym czasie i w złym miejscu. Anioła w Sodomie. Po którym pozostał proch rozsypany na krakowskich wzgórzach i słowa.

Tekst: Piotr Rowicki
Reżyseria: Anna Gryszkówna
Scenografia, kostium: Anna – Maria Karczmarska
Muzyka: Michał Lamża
Konsultacja merytoryczna: Agata Araszkiewicz
Reżyseria świateł: Mateusz Gierc
Występuję: Agnieszka Przepiórska
Plakat: Marcin Władyka
Produkcja: Teatr na Plaży (Sopot), Teatr Łaźnia Nowa (Kraków)

Spektakl został zrealizowany przy udziale środków Miasta Sopotu

W spektaklu wykorzystano zdjęcia Zuzanny Ginczanki dzięki uprzejmości Muzem Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie oraz fragment filmu z Ginczanką z Adrii (1936 rok) dzięki uprzejmości: United States Holocaust Memorial Museum, gift of Julien Bryan Archive

UWAGA: W spektaklu używane jest światło stroboskopowe

Termin: 7.06 godz. 18.00

Bilety: Informujemy, że zakupione przez Państwa bilety na poprzednie terminy ( 3 i 4 kwietnia br.) upoważniają do wejścia na spektakl po uprzednim kontakcie z platformą Interticket.pl. Niestety niektóre miejsca mogą ulec zmianie w związku z obowiązkiem wytyczenia bezpiecznego dystansu na sali teatralnej – przydział nowych miejsc nastąpi bezpośrednio przy wejściu na salę w dniu spektaklu.

 

Zapraszamy!

Spektakl bierze udział w 26. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Jan Karow, Katarzyna Lemańska, Andrzej Lis, Kamila Łapicka, Michał Mizera, Jacek Sieradzki (przewodniczący), Sabina Zygmanowska.

Login to your account below

Fill the forms bellow to register

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Add New Playlist